Talven selkä taittui. Kaikki on ennallaan. Kaikki on ollut niin ennallaan, että on ollut turha tulla sitä toteamaan tänne. Nyt kuitenkin tulin, miksi? En tiedä. Ehkä alitajuntani sopukoissa on jotain josta pitäisi kirjoittaa? Tai sitten halusin vain ilmoittaa, että elossa ollaan.

Kuten jo totesin, asiat on ennallaan. En ole edennyt tavoitteissani piirunkaan vertaa. Tosin en ole edes kunnolla yrittänytkään. Olen yrittänyt vain vähän. Olen osoittanut kiinnostusta minua suunnattomasti kiinnostavaan naiseen, työkaveriin. Tiedän, että se on typerää, mutta silti tein sen. Mutta jo näin tehdessäni aavistin, että mikään ei johda mihinkään. Ei siksi etteikö hän viihtyisi seurassani tai nauttisi kanssani flirttaamisesta yhtä paljon kuin minäkin. Vaan siksi, että aavistin sen tosiasian, että hän on vakavassa ja vakaassa avoliitossa elävä lesbo. Niin, tottakai hän on.

Olen miettinyt mikä erottaa heterosuhteessa elävän naisen ja lesbosuhteessa elävän naisen minun mielessäni. Olen etsinyt jo kauan naista joka nimenomaan olisi suhteessa, vakaassa sellaisessa. Mutta kun kyseessä on lesbosuhde, reaktioni on, että minun ei kuulu edes miettiä asiaa sen pidemmälle. Aika karua, mutta minusta tuntuu, että kunnioitan enemmän homoliiton "pyhyyttä" kuin heteroliiton. Miksi ihmeessä ja mistä tämä juontaa juurensa?

Olenkohan nostanu omissa mielikuvissani lesbosuhteen jollekin jalustalle, jonka keikuttaminen tuntuu suunnattoman vakavalta rikkeeltä. Vai onko kyseessä se tosiasia, että olen seurannut läheltä usean naisparin vaikeudet ja suhteen rikkoutumisen, että ymmärrän, ettei jo muutenkin vaikeiden asioiden kanssa painivien naisten taakkaa saa lisätä. Voihan olla, että minulla on vain se oletus, että naisparit eivät elä polyamorisessa suhteessa. Minä tiedän kokemuksesta, että tämä ei absoluuttinen totuus, mutta minusta se on kuitenkin todennäköisempää.

Kaikki tämä tekemättömyys ja yrittämättömyys ei kuitenkaan poista lisääntyvää turhautumista. Vaikka vaikuttaisi näin omassa arjessani, että olisin vieläkin talviunessa, niin silti minä ajattelen asiaa päivittäin. Kyllä. Joka ikinen päivä mielessäni häilähtää, toive, odotus, kaipaus.